Naar-de-KIWI-in-Nieuw-Zeeland.reismee.nl

Dag 22

We blijven een dag in Queenstown. Een leuke plaats waar vanuit veel outdooractiviteiten plaatsvinden: bungyjumpen vanaf verschillende plekken en hoogten, door de ravijnen met een jetboot en rondvluchten per vliegtuig en helicopter. Veel outdoorwinkels voor wandelaars en mountainbikers. We bekijken het maar geven er geen geld aan uit. Liesbeth had graag de ervaring met een jetboot willen meemaken, helaas heeft ze een echtgenoot die niet echt dol is op dit soort dingen. Het filmpje gaf een impressie en dat gaf Ernst een achtbaangevoel en daar is hij geen liefhebber van. Waar we wel geld aan uitgeven is een Southern Swine bij Fergburger. Deze zaak is heel bekend en we hadden al gehoord dat we daar heen moesten gaan. Fergburger verkoopt (en dat doet de naam al vermoeden) verschillende hamburgers en hiervoor staan mensen tot aan buiten in de rij. Wij hebben 30 minuten op onze burger moeten wachten maar dat was de moeite waard. Heerlijk!

We zijn met een kabelbaan nog een berg opgegaan en hadden een prachtig uitzicht over de stad, het meer en het omliggende gebergte.

Nog even wat opvallende zaken over de Nieuw Zeelanders; iedereen vraagt hoe het met je gaat, je wordt aangesproken met dear, guy, mate of buddy. Elke beetje grote stad heeft een grote supermarkt zoals Countdown of New World. De prijzen liggen beduidend hoger dan in Nederland. Men kent geen boodschappentas, alle boodschappen worden voor je in plastic tasjes gedaan. Handig voor in de camper voor je afval maar niet echt milieuvriendelijk. We zien weinig mensen roken en tabak wordt niet zichtbaar verkocht. Gelukkig zijn we sinds oktober gestopt dus is dat voor ons geen zorg. Er wordt links gereden, dat gaat tot nu toe eigenlijk best goed en omdat alle doorgaande wegen voorrangswegen zijn is dat ook wel makkelijk. We komen heel veel Aziatische mensen tegen, we noemen ze allemaal Chinezen maar dat zijn ze natuurlijk niet. De oorspronkelijke bewoners van NZ zijn de Maori. De meesten van hen wonen op het Noordereiland. Op het Zuidereiland leeft de zgn Sandfly. Kleine irritante zwarte vliegjes die gemeen prikken. Dit jeukt dagen lang en vooral Liesbeth is erg bij ze geliefd. We zijn dus uitgerust met spray, balsem en antibite-gel.Onze benen worden er niet mooier op.

Gewoon dus wat weetjes, 11 januari gaan we verder naar de fjorden in het zuidwesten. Milford Sound en Doubtful Sound (in NZ noemt men een fjord een sound). Hier willen we zeker een aantal dagen blijven omdat hier veel natuurschoon is die het beste met een boottocht verkent kan worden. Dat gaan we zeker doen en we zullen daar dan ook verslag van doen.

matty

Wat een mooi verhaal weer ernst.
Wat hebben jullie een hoop ervaringen en belevenissen te vertellen straks...ik wil nu niet meer naar de mac....

Jack

Eh Liesbeth verkopen ze geen enkeltjes voor de jetboot ????. Gewoon doen met of zonder Ernst ????

Alies

Mooi Verhaal! Jammer van die vliegen.. Iedere vakantie zijn er blijkbaar wel beesten die je het leven zuur kunnen maken :(

Loes

Hoi Guy's , heerlijk al die indrukken.

(ook een lief hamburgertje) xxxx

Erna

Wat leuk om alles telkens te lezen.
Ga je niet zelf varen Liesbeth?
Veel plezier maar weer.