Naar-de-KIWI-in-Nieuw-Zeeland.reismee.nl

Dag 9, 10 en 11

Ons reisverslag zal steeds een aantal dagen beslaan. Om het verslag en fotos op de site te plaatsen zijn we afhankelijk van plekken met WIFI. We zoeken dan een cafe op om onze mails te lezen en de reislog bij te werken. Dat lukt niet iedere dag.

We zijn zaterdag 27/12 van Rotorura naar Tongariro national Park gereden. We hebben een camping voor 3 nachten geboekt omdat we hier Nieuw Zeeland wandelend willen verkennen.Tongariro national park heeft 3 actieve vulkanen. Daarnaast is het gebied gebruikt voor de opnames van de Lord of the Rings films met Mount Ngauruhoe als decor voor Mount Doom.De omgeving zelf is gebruikt voor de scenes van Middle Earth. (voor de liefhebbers van de trilogie van Lord of the Rings en de Hobbit films)

Onderweg gestopt bij Lake Taupo, dit meer is het grootste meer van Nieuw Zeeland. Dan merk je het voordeel van een camper. Je zet de wagen in het gras, schuifdeur open en je hebt alles bij de hand met uitzicht op het meer.Dit soort onderbrekingen zijn zalig, het rijden blijft intensief en dan even rustig lunchen met daarna een verkwikkende duik in het meer is heerlijk.De autorit ging voor een groot deel langs het meer. Via Lake Rotoaira reden we het national park in.In de verte zagen we de toppen van de drie vulkanen opdoemen en het landschap zag je veranderen in een soort van steppe met rotspartijen. Totaal iets anders dan de bossen die we gewend waren.Het gebied waar onze camping is staat bekend als skioord maar wordt nu bevolkt door wandelaars. Op de camping dus vooral mensen die hier komen wandelen en aan wandelroutes is er dan ook geen gebrek. De campings in NZ hebben allemaal een keuken waar je kosteloos je eten kunt bereiden en er zijn tafels waar je vervolgens je maaltijd kunt opeten. Dat doen we nu steeds. Heel gezellig om tussen mensen uit allerlei delen van de wereld te staan die allemaal hun eigen potje staan te bereiden. Veel verhitte en vermoeide gezichten van de lange wandeltocht die men die dag had afgelegd.

Ook een goed moment om eens na te vragen hoe men de tochten ervaart. We zijn immers geen geoefende lopers dus toch wel handig om wat informatie op te halen.Na een aantal mensen gesproken te hebben we besloten de volgende dag eerst de omgeving maar eens te verkennen door de stoeltjeslift van Mount Ruapehu te nemen, vandaar kan je nog een route wandelen.

Na goed uitgeslapen te hebben zijn we met de camper naar de stoeltjeslift gereden. Hoe hoger we kwamen hoe grijzer en mistiger het werd. De top van de (besneeuwde) berg was niet te zien. Met het kopen van de kaartjes kregen we te horen dat het weer slechter zou worden en of we nog wel boven wilden? Hebben wij weer!! We zijn toch maar naar boven gegaan, deze kans krijgen we niet meer en morgen zou het weer nog slechter worden.Inderdaad boven hadden we alleen maar wolken en onze wandeltocht zat er niet in. Om toch nog wat van de omgeving te ervaren hebben we nog een poging gewaagd, we liepen door de sneeuw! De terugweg hebben we deels met de stoeltjeslift gedaan, bij de overstap zijn we het laatste stuk naar beneden gelopen. De bodem bestaat uit brokken lavasteen en het was goed te doen.Zo hebben we toch een geslaagde middag gehad. Wandelen in zo'n omgeving was wederom een mooie ervaring.

Maandag 29 december zijn we bijtijds opgestaan voor een wandeling van 2 uur. De route gaat langs de drie vulkanen waaronder de Mount Ngauruhoe (Mount Doom). Ernst als liefhebber van Lord of the Rings wil deze heel graag in het echt aanschouwen.Met een lekker zonnetje zijn we de wandeling gestart, uitgestrekt grasland, dan weer stukken bos met een stromende beek was het decor. Alsof we Frodo en het gezelschap zo kunnen tegenkomen.We liepen over een aangelegd pad en dat maakte het wandelen erg makkelijk.We kwamen uiteindelijk bij een grote waterval. Dit was ook het punt waar de route weer terugliep.Vanaf hier konden we de drie vulkanen zien als het niet zo bewolkt was geweest. Langzaam teruglopend trok de bewolking gelukkig langzaam weg en werd "Mount Doom" steeds zichtbaarder. Uiteindelijk is de berg prachtig vastgelegd op de foto . We waren rond het middaguur terug en hebben besloten de rest van de middag niets meer te doen, de voorspelling dat het weer 's middags zou omslaan is uitgekomen. Regen en onweer, momenteel, dus een mooie gelegenheid om het reisverslag te schrijven, te lezen en dutten.

Morgen rijden we verder naar beneden, 31 december moeten we in Wellington zijn waar we de jaarwisseling meemaken en op 2 januari de overtocht maken naar het Zuidereiland. Jullie gaan van ons horen!

Erna

Prachtig hoor die waterval en die vulkanen
Vulkanen brengen je echt in een andere wereld vind ik altijd. Goede reis en fijne jaarwisseling

Loes

Mooi verslag en foto`s en wat een omgeving,heerlijk!

Een fijne jaarwisseling in Wellington groetjes Loes en Chiel

Elly

Weer van die prachtige plaatjes en zal wel pittig zijn zo'n wandeling
Geniet weer verder en alvast een gezellige jaarwisseling, schiet voor jullie al op????

Alies

Klinkt leuk allemaal, en mooi om zo te wandelen!
Goeie reis verder en tot mails xx